Poți să zici orice despre noi, românii, dar nu poți să spui că nu suntem credincioși și creativi. Și aplicăm asta în absolut toate aspectele vieților noastre, fie ele personale, legale sau financiare. De fiecare dată când auzim de o nouă regulă, noi avem credința fermă că vom fi suficient de creativi încât să o evităm cu succes. Pe baza asta, mă mir că nu avem un cod fiscal cât Enciclopedia Britannica de 14 volume…
Așa a fost și cu GDPR-ul. 25 mai 2018 a fost data care ne-a băgat spaima în oase. Indiferent de cât de combinator erai, doza de necunoscut pe care o aducea GDPR-ul cu amenzile alea vagi care amenințau direct cifra de afaceri și lipsa de proceduri a făcut haos printre marketeri.
Și până la urmă schimbările n-au fost chiar atât de mari. Adică în afară de o politică de confidențialitate pasată de la unii la alții și prea-puțin înțeleasă și un cookiebot instalat, nu prea s-au întâmplat multe.
Ah, o singură chestie s-a schimbat pentru cam 1 an: Nu s-a mai dat spam. S-a făcut liniște în mailuri și nu s-au mai dat atât de multe spam-uri. După 1 an a apărut iar cererea de servicii de bulk email pe baze dubioase și au apărut și companiile care să satisfacă acea cerere. Dar nu știu dacă au mai făcut mulți spam pe propria bază…
Am scris acum puțin timp ce înseamnă asta aici.
A fost tare cum, în 2018, baze de zeci sau sute de mii de abonați la newsletter s-au redus la câteva mii și ne-am dat toți seama că nu ceream acceptul întotdeauna și căutam mereu interesul legitim să-i mai dăm ceva pe mail clientului. :))
Și apoi creativitatea a mai făcut un pas.
Cineva, undeva, s-a gândit că deși nu mai poți folosi bazele tale de date pentru a spama direct clienții tăi care nu și-au dat acordul, ai putea crea niște audiențe pe baza lor…
Facebook are 3 tipuri de audiențe pe care le poți targeta folosind platforma lor:
- core: audiențele pe care facebook-ul ți le pune la dispoziție și pe care le poți targeta după interese și date demografice, etc
- custom: audiențe pe care ți le creezi tu folosind diferite surse de date deținute: baza de date de clienți, date de trafic colectate din pixel, etc
- lookalike: audiențe care grupează utilizatorii de facebook similari celor din audiențele custom
Deci logica simplă a zis: facem o audiență custom cu lista de clienți fără acord că oricum nu se prinde nimeni.
Și au dreptate. Nu prea multă lume se prinde pentru că nu își bat capul să folosească facebook-ul dincolo de newsfeed și mesaje. Iar băieții profită de asta și îți folosesc datele personale aiurea. Eu am rămas surprins când am descoperit o agenție de marketing digital care încarcase o listă în care erau și datele mele personale și o foloseau pentru a mă targeta. Adică… serios, frate? Așa pe față?
Uite cum poți afla ce advertiseri au încărcat o listă cu datele tale personale în facebook
Facebook și-a luat multe dosuri de palmă de la internet, Congresul SUA, etc, de-a lungul timpului, așa că oamenii au dat-o destul de bine pe partea de transparență în ultimii ani. Așa a apărut și Facebook Ads Library, o resursă genială pentru advertiseri.
Poți găsi foarte simplu în contul tău cine a încărcat o listă cu datele tale personale!
Momentan (pentru că se pot schimba linkurile pe viitor) poți găsi setările legate de publicitate accesând direct linkul acesta: https://www.facebook.com/adpreferences/ad_settings. Dacă ești deja logat în facebook ți se va deschide direct ce te interesează.
Alternativ, poți ajunge la aceste setări din Settings & Privacy – Settings – Reclame – Setări de publicitate.
Ce poți face mai departe? Poți alege să nu le permiți să folosească acele date direct. Ai opțiunea pentru fiecare advertiser în parte.
Iar aici îți recomand să parcurgi întreaga listă. E posibil să ai surprize interesante, dar cea mai mare surpriză rămâne faptul că încă se pasează liste de clienți mai ceva ca la mondiale. Liste de clienți încarcate chiar cu scopul targetării cu suficiente date personale care îți permit identificarea. Adică, exact definiția datelor personale conform GDPR.
Am observat că se încearcă și argumentarea pe baza diferenței dintre B2B și B2C și nu-mi imaginez de ce cineva ar crede că e o portiță de scăpare. Da, business-ul tău e B2B, mă targetezi pentru interese B2B, dar ești în spațiul meu de B2C și ai ajuns la mine încărcând datele mele personale. Deci, nu ține foarte mult.
Și nu. Nici crearea unei audiențe lookalike pe baza listei încărcate nu e ok. Just stop.
Hai să facem internetul un loc mai bun, unde ne respectăm clienții, ne respectăm între advertiseri și unde concurăm în același cadru legal toți!