Facebook anunță discret noi update-uri, iar concluziile referitoare la impactul pe care îl vor avea trebuie să le tragem singuri. De-a lungul timpului, toate au fost împachetate în măsuri care îmbunătățesc „conținutul pe care îl văd utilizatorii”, „control mai bun al business-urilor asupra conținutului” și alte lucruri de acest gen. Dar în tot acest timp, reach-ul organic al paginilor a tot scăzut, majoritatea ajungând în acest moment la undeva între 1-3%, cu câțiva „unicorni” care ating 10-15-20%.

Ce a anunțat Facebook nou?

Pe 18 noiembrie, Facebook a anunțat „Introducing More Control for People and Brands in News Feed”. Super, nu? Nu chiar. Deși sunt doar două paragrafe despre felul în care userii vor controla conținutul afișat în platformă, impactul asupra brandurilor va fi la fel ca în trecut: deloc ok.

We’re testing new ways to make it easier to find and use News Feed controls to adjust people’s ranking preferences and customize their News Feed. As part of this, people can now increase or reduce the amount of content they see from the friends, family, Groups and Pages they’re connected to and the topics they care about in their News Feed Preferences.

We’re also making existing controls easier to access, including Favorites, Snooze, Unfollow and Reconnect. We’ll begin testing in countries around the world to a small percentage of people, gradually expanding in the coming weeks. This is part of our ongoing work to give people more control over News Feed, so they see more of what they want and less of what they don’t. We’ll continue to share our progress as we test and learn.

Facebook

Practic, utilizatorii pot crește sau reduce ponderea pe care conținutul de la „prieteni, familie, grupuri și prieteni” îl va avea în newsfeed. Ușor de anticipat, conținutul paginilor nu va fi o prioritate în preferințele utilizatorilor, iar mulți vor alege probabil să vadă mai multe postări de la „prieteni și familie”.

Se speculează totodată că „brandurile” sau „paginile” vor avea un tab special în aplicație și în pagina web. Previzibil, dacă acest tab apare, va fi cel mai puțin accesat.

Impactul cel mai mare îl va avea opțiunea „default” sau „prestabilită”. După cum am scris și aici, opțiunea default e cea mai puțin modificată opțiune pentru că, în general, cere o acțiune din partea utilizatorului pentru a o schimba, iar când se întâmplă asta, de cele mai multe ori, userul nu face nicio acțiune.

Ușor de intuit mai departe, care va fi interesul Facebook-ului? Să-ți promoveze reach-ul organic sau să continue să-ți crească ușor-ușor dependența de reclame pentru promovarea afacerii tale?

Scenariul nu este atât de „apocaliptic” pe cât pare sau îl fac alții să pară ținând cont de faptul că majoritatea conturilor de reclame pe care le administrăm au avut creșteri constante de ROAS pe parcursul anului 2021 și optimizări succesive ale costurilor de achiziție client către niveluri mai mult decât profitabile.

Dar foarte importante rămân câteva aspecte:

  • Nu te poți baza pe reach-ul organic pentru promovarea afacerii tale. Oricât de interesant, funny sau engaging ai fi și oricât de îndrăgostiți ar fi clienții de brandul tău, tot vei plăti pentru a le apărea în newsfeed.
  • Bugetul cheltuit pe Facebook trebuie să fie administrat smart și orientat către ceea ce contează pentru tine. Ești un eCommerce? Vrei să vinzi. Ești un furnizor de conținut? Vrei engagement și cititori.
  • Reducerea dependenței de un singur canal de care s-a tot vorbit în acest an, mai ales în zilele în care Facebook a avut probleme tehnice. Diversifică canalele de promovare în online și asigură-ți un mix ok.

Modificările anunțate vor fi live începând cu primul trimestru din 2022.