România a ales ca sport național oina pentru că privitul la capra vecinului era prea lung, greu de tradus, de explicat, etc. Dacă stai să te gândești, chestia pe care americanii o numesc pompos competitor analysis curge prin sângele nostru de la daci încoace. După ce terminăm cu virusul, propun să facem o analiză ADN și sunt sigur că găsim o genă responsabilă…

În ultimii ani capra vecinului s-a învățat în țarcul digital și nu lipsește des de la întâlniri.
Poți lua pulsul competitorului tău analizând 5 lucruri extraordinar de simple.

Cum diagnosticăm capra vecinului:
1. Într-un acces de transparență (pentru că știm că facebook face doar lucruri pentru binele omenirii) a apărut Facebook Ad Library. Niciodată n-a fost mai ușor să analizezi foarte repede câte și ce campanii rulează competitorul tău. Din câteva clickuri îi analizezi pe toți. Și știm că atunci când capra vecinului tușește, bugetul de reclame nu sporește.

cea mai tare invenție de la penicilină încoace

2. Trei sau patru scroll-uri verticale pe pagina de facebook a competitorului sunt echivalentul măsuratului din ochi de la cabinetul medicului. Te vede puțin mai grăsuț și zice din ușă „Diabet!” sau te vede puțin mai slăbuț și strigă „Anemic!”. Cam așa e și cu comunicarea vecinului de CAEN. Modificările mari sau mici în cadența postărilor pot indica ori probleme în relația cu agenția, ori schimbări în bucătăria internă…

writing GIF

3. S-a schimbat mâna la grafică. Sunt industriași mari care lucrează organizat cu agenții și brandbook-uri pe bani mulți… Și mai sunt toți ceilalți unde identitatea vizuală e un concept destul de abstract și care se modifică odată cu echipa de la grafică. Modificările de cele mai multe ori sunt foarte ușor de observat.

4. Face spam. Da, tovarăși și prieteni, cu toată frica de Dumnezeu administrată regulat companiilor de toți consultanții GDPR, la cel mult un an după, obiceiurile vechi au revenit în forță. Dacă ai unul dintre acele mailuri norocoase abonate de prin 2010 în listele care se pasau pe internet, e posibil să primești și tu acel spam. Și îți dai seama că nu face spam cine stă liniștit pe vânzări și se gândește relaxat la vacanță…

5. Newslettere fără număr. Se știe că cea mai ieftină formă de comunicare în masă e newsletterul. Și, să fim sinceri, există probabil doar câteva companii în toată România care fac email marketing. Restul funcționează pe principiul antreprenorial sănătos: bagă, bagă, bagă. Și ce poți să faci ca junior sau specialist? Bagi…

Sunt doar 5 lucruri din arsenalul de comunicare în masă care te pot ajuta să-ți dai seama care e starea de spirit în bucătăria competitorilor tăi. Iar după ce înțelegi asta, e foarte important să nu repeți greșelile lor. Ascultă-ți echipa de marketing internă sau externă, faceți împreună planuri de care să vă țineți, nu schimbați strategia la scurt timp după implementarea ei și lista de sfaturi poate continua.

Până la urmă facebookul și emailul ar deveni locuri mai frumoase doar dacă am comunica așa cum ne place și nouă să ne fie comunicat.