Online-ul are marele avantaj că te „lasă” să testezi orice „chestie” pe un număr destul de mare de oameni într-un timp foarte scurt pentru a descoperi dacă o decizie e bună sau rea. De multe ori nici nu ești nevoit să iei decizii ci poți lansa continuu ipoteze pe care să le supui unor teste rapide live, „cu clientul”, pentru a vedea care e direcția cea bună.
Cea mai mare capcană pentru utilizator e să creadă că ia mereu decizii raționale, calculate. Dan Ariely, un economist care analizează comportamentul oamenilor dincolo de teoria economică clasică, ne-a arătat în câteva cărți pline de experimente că lucrurile nu stau chiar așa.
Cei mai mulți oameni aleg opțiunea „default”. Iar asta am observat-o cu un test simplu, pe un website pe care foarte mulți clienți alegeau să facă plata comenzilor „ramburs la curier”. Ai tendința imediat să te gândesti că e probabil ceva ce îl face pe client să nu aibă încredere din prima în website, analizezi zonele din care vin comenzile și tragi concluzia că probabil în mediul rural nu se achită cu cardul comenzile și așa mai departe. De fapt, problema era mult mai simplă. În pagina de finalizare comandă opțiunea „default” era de plată „ramburs la curier”, iar schimbarea opțiunii default a dus la creșterea ponderii plăților cu cardul la 15%.
Iar asta se întâmplă pentru că nu vrem să luăm decizii.
Bine, mai e un motiv. De mult prea multe ori nu citim tot ce ni se afișează pe ecrane și plecăm de la premisa că orice opțiune deja bifată e cea mai bună opțiune pentru noi, iar în absența unui proces prin care să ceri input-ul utilizatorului, vei ajunge să ai foarte mulți care aleg „default”.
Și ca specialist poți cădea în capcanele cognitive. De exemplu, pe paginile de facebook a început să fie afișată o notificare care te anunță că Facebook a updatat butonul de acțiune pentru pagina unui magazin online. Titlul e cel care te face să nu te mai gândești de două ori și să dai „X”. „We updated” e un mesaj pozitiv. Facebook îți transmite că a făcut un update, iar update-urile sunt întotdeauna lucruri bune, nu? Dar dacă citești mai departe afli că butonul „Shop now” de pe pagina ta de facebook duce acum în shop-ul tău de pe facebook, nu pe site.
Iar dacă nu iei nicio decizie și nu faci nicio acțiune, acela va rămâne „default”. E o decizie deja luată pentru tine.
Shop-ul din facebook, de obicei, nu are aceeași organizare pe care o are site-ul tău, pe categorii și subcategorii, și e mai degrabă doar o bază pentru caruselele dinamice pe care le folosești în ad-uri și remarketing. Oricum, majoritatea magazinelor preferă să te ducă în site-ul lor pentru că acolo poți obține mai multe date despre utilizatori: ce îi interesează, ce adaugă în coș, ce abandonează, etc. Preferi să ia deciziile pe pagina ta și nu în facebook.
Data viitoare când apare o notificare, fii sigur că ai citit-o și că ai acționat. Sunt șanse să apară schimbări care să nu fie neapărat în interesul tău iar pe care tu pur și simplu să le ignori.