Odată cu democratizarea pe care au adus-o platformele SaaS în eCommerce, din ce în mai mulți antreprenori deschid magazine online în câteva zile. Repet: câteva zile. Ceea ce înainte lua câteva luni bune până să ajungă la o formă care să genereze o vânzare, acum se poate face în câteva săptămâni.
Cele peste 2700 de magazine care rulează în prezent pe platforma Gomag sunt dovada că acum e mult mai ușor și mai rapid să-ți deschizi un magazin online. Acum câțiva ani aveai nevoie de o echipă de programatori, de câțiva designeri și de cel puțin un specialist in-house care știa ce face pe acolo. Acum ai nevoie doar de o idee, câțiva furnizori și te poți apuca de lucru.
În primele luni sau primul an, antreprenorii încearcă să absoarbă cât mai rapid tot conținutul educațional din piață și să implementeze cât mai multe lucruri pe cont propriu. E o idee fantastică să știi câte puțin din fiecare pentru o imagine de ansamblu completă, dar în calitate de antreprenor nu trebuie să faci toate lucrurile singur. Poți avea niște oameni lângă tine cu care să validezi, evaluezi și/sau evaluezi ideile.
O întrebare simplă la care uneori răspunsul poate fi greșit e: „Ce domeniu să aleg?”
Domeniul, strâns legat de brand (așa ar trebui, dar mai sunt și excepții nefericite), îți poate deschide sau închide lumea, poate clarifica sau genera confuzie și te poate ajuta sau te poate trage în jos. Lucrurile nu sunt grele, dar trebuie să ții cont de câteva aspecte.
- Nu alege denumiri generice. Chiar dacă vrei să vinzi ochelari de soare, ochelari-de-soare.ro nu e cea mai inspirată alegere. Iar dacă faci asta „ca să te indexezi” mai repede, te așteaptă o surpriză neplăcută la final: nu te ajută.
- Nu te lega complet de nișă. Tentația e mare să fii explicit și să alegi o denumire de genul brand + nișă, dar pe termen lung e posibil să-ți saboteze dezvoltarea. Deși în primele luni pare o idee bună și ești îndrăgostit de produsele tale, vei dori să diversifici gama de produse încercând să atragi și mai mulți clienți. E posibil să vrei să pivotezi ușor business-ul în câteva luni și să fii nevoit să abandonezi complet domeniul web. În plus, cele mai multe denumiri brand + nișă ajung să fie atât de lungi și legate prin liniuțe… gepa-aspiratoare.ro poate părea o denumire bună, dar vei vinde doar aspiratoare.
- Nu fi prea creativ. Uneori prea multă creativitate în alegerea unui domeniu îl face fie prea complicat ca să fie vreodată pronunțat (sau dictat prin telefon), fie nu are nicio legătură cu obiectul tău de activitate.
- Nu folosi foarte multe cuvinte. Ideal ar fi un cuvânt, iar și mai ideal ar fi 2 silabe. Ușor de ținut minte, ușor de scris, fără liniuțe între ele, e fix ce trebuie. Creativitatea nevalidată aici poate frustra clienții care încearcă să-ți acceseze site-ul, dar nu mai știu unde ai pus liniuța, de care liniuță era, și așa mai departe. Iar în momentul în care soluția pentru problema asta este să cumperi alte 3-4 domenii care să redirecteze către cel principal, îți dai seama că mai bine o eviți cu totul.
- Nu fi fancy dacă nu ești cu adevărat fancy. Cel mai bine dăm un exemplu aici. Nu te-ai putea numi Gourmetto dacă ai vinde muștar de Tecuci. Te poți numi așa dacă vinzi muștar Dijon. Publicul țintă căruia te adresezi trebuie să simtă că ai o denumire pentru ei, altfel nu te vor ține minte.
- Scrie normal. Cel mai probabil, de-a lungul timpului vei fi nevoit să dictezi adresa ta de email și/sau domeniul tău prin telefon. Fă exercițiul ăsta. Dacă de la celălalt capăt al telefonului vei primi prea multe „Ă?”, „Ce-ai spus?” sau „Cum se scrie?”, schimbă-l. Folosește litere de genul „Y” în denumire doar dacă vinzi yacht-uri. În rest, nu prea ai nicio scuză.
- Keep it simple. Nu complica lucrurile mai mult decât trebuie. Denumirea trebuie să fie simplă, curată și să poți construi pe ea un brand cu toate atributele lui. Dacă trebuie să-ți explici brandul în prea multe cuvinte e clar că ai făcut o eroare de pilotaj.
- Dacă n-ai nicio idee, apelează la specialiști. Pe vremuri (dar nu a trecut prea mult timp de atunci) când începeai o afacere întâi offline sau includea și ceva parte de producție, marca, brandul, denumirea, spune-i cum vrei tu, era foarte important(ă). Pentru că urma să plătești mii/zeci de mii de lei pentru reclame luminoase, etichete, cutii, etc., te gândeai de zece ori înainte. Acum când domeniile se cumpără cu 10 euro în 2 minute, iar unii cumpără logo-uri de pe fiverr pe care le pun pe site-uri, zona asta este destul de neglijată. Dacă nu ai nicio idee sau direcție în care să o iei, apelează la specialiști. E un obicei bun pe termen lung care te poate ajuta să economisești bani.
Și astea sunt doar câteva idei de bun simț pe care le-am strâns din experiența noastră cu clienții. Lista poate continua cu discuții despre principii de branding și așa mai departe, dar când intri în eCommerce de multe ori vrei să intri rapid și să întrebi după (shoot fist, ask questions later).
Succes!