Am dat peste un exemplu de idee foarte bună importată de „afară” pe care un retailer a implementat-o excepțional, în timp ce alt retailer a copiat-o în cel mai slab mod posibil.

Copiatul în sine nu e un lucru rău. Practic, cele mai tari idei și unele dintre cele mai bune servicii și produse de care ne bucurăm zilele astea au fost copiate și îmbunătățite. Ebook reader-ul a fost inventat de alți băieți deștepți cu mult timp înainte. Eroarea de calcul la momentul respectiv a fost faptul că… nu exista încă o bibliotecă digitală. Chestie pe care Amazon a executat-o perfect și a lansat produsul de care ne bucurăm acum.

Pe partea de eCommerce, dacă ai produse sau consumatori care fac achiziții la impuls, cea mai tare chestie pe care le-o poți oferi e livrarea imediată. Până le trece fiorul achiziției sau apucă să se consulte cu cineva, curierul e deja la ușă și le-a înmânat coletul. Iar clienții ăștia sunt de multe ori cheltuitori capricioși care vor cel mai bun serviciu atunci.

eMag o face senzațional, iar cel puțin numărul nostru de comenzi livrate în 2 ore prin tazz by eMag e o dovadă suficientă… Prea multe.

Dar înainte să lanseze serviciul ăsta, eMag s-a asigurat că:

  • Are o flotă de curieri în toate orașele în care oferă serviciul
  • Stocurile sunt afișate în timp real
  • O organizare exemplară în magazine
  • Își poate respecta promisiunea

Pentru că eCommerce-ul de succes în general se bazează pe ceva foarte simplu: promisiuni de valoare față de clienți și încrederea pe care clienții ți-o acordă în urma respectării acelor promisiuni. Atât. E atât de simplu.

Am promis în titlu că e un articol despre cum să copiezi ideea competitorului, dar de fapt e un articol despre cum să nu copiezi ideea competitorului. Na, clickbait.

Altex în schimb a luat ideea și a copiat-o în unul dintre cele mai triste exemple de idei copiate, golite de conținut și promovate.

Pentru că Altex nu are:

  • O flotă cu care să onoreze comenzile. Comanda îți va fi livrată de cel care trage bețișorul scurt în magazin
  • Stocurile afișate în timp real. Pot fi considerate cel puțin relative. Verifici stocul, ajungi în magazin și vezi că nu e.
  • O organizare exemplară în magazine. Altfel nu-mi explic de ce am avut două comenzi succesive în aceeași zi pentru care nu m-a contactat nimeni să-mi propună livrarea în aceeași zi…

Iar asta nu e doar experiența mea… Puteți găsi mai multe articole despre cât de tare e treaba asta cu livrarea până la ușa ta.

În plus, în toată pagina despre livrarea Altex nu găsești nicio mențiune despre acest serviciu…

Dar spotul TV îți comunică insistent „Rezervă în magazin” și livrăm în aceeași zi, în timp ce acel „rezervă în magazin” poate fi interpretat ca un „aș vrea și eu dacă se poate și nu vă supărați”, nicidecum ca o comandă. Pentru că atunci când rezervi în magazin nu prea dai multe detalii, ca să nu mai vorbim despre o plată cu cardul…

Până la urmă, ceea ce încearcă să facă Altex aici e o scurtătură inteligentă pe care o folosesc mulți: aștepți ca unul dintre competitorii tăi să crească notorietatea unui serviciu, să investească în comunicarea lui, iar tu vii apoi și îl propui. Consumatorul naiv va pune egal între servicii și va fi înclinat să testeze acel serviciu sau poate chiar să creadă în el. Iar atunci vine momentul decepției în care se convinge rapid că nu e ceea ce pare.

Tactica asta poate fi folosită în business cu foarte mare succes. Te scutește de multe investiții în comunicare și e o scurtătură veritabilă. Condiția e ca serviciul sau produsul tău să fie cel puțin similar, dacă nu mai bun.

Pentru că fiecare scurtătură pe care o iei prost în eCommerce scade gradul de încredere pe care îl au toți consumatorii în ceilalți comercianți și are impact în toată piața. La fel cum comenzile onorate târziu de alți retaileri duc la o scădere a ratei de plăți cu cardul pentru restul. Iar asta adaugă cost COD și așa mai departe. În plus, mulți consumatori comandă cu un gând care îi liniștește: dacă sunt dezamăgit, refuz coletul la livrare.

Copiază smart și adu-ți aportul la idee. Respectă-ți promisiunea în fața consumatorilor.