Dacă pentru persoanele fizice, cei din linia întâi au fost medicii, pentru companii și alte persoane juridice, cei din linia întâi au fost cei care i-au ajutat să se digitalizeze.

Pentru digitalizarea unui business mic sau mediu de ecommerce (cutii) lucrurile au fost destul de simple, iar alegerea trebuia făcută între o soluție proprie dezvoltată (mai ieftină sau mai scumpă) sau varianta mult mai simplă și elegantă a unui SaaS.

Dar când vine vorba despre servicii treburile se complică destul de repede, destul de mult. Mai ales când este vorba despre servicii turistice și despre activitatea unei agenții de turism. Iar alegerea între dezvoltarea unei platforme proprii sau un SaaS devine mai simplă (pentru unii).

Dezvoltarea propriei platforme…

TIMP
Cât timp poți dedica sau ești dispus să dedici dezvoltării unei platforme B2C de la zero? De cele mai multe ori, la timpul estimat la început, mai adaugi jumătate din acel timp și ajungi la o variantă mai apropiată de realitate. Timpul pentru tine înseamnă nu doar timpul de așteptare până apare ca prin minune soluția la toate problemele tale online, ci înseamnă timpul tău investit pentru dezvoltarea platformei.

De la zero, nouă ne-a luat cam 1 an dezvoltarea unei platforme B2C! Iar până în momentul în care am materializat viziunea inițială, deja aveam chestii de făcut ca să o aducem la zi… 😵

BANI
Cât de mulți bani ești dispus(ă) să investești? Ai idee, la început de drum, ce costuri presupune dezvoltarea propriei platforme?

Când am organizat primul pitch cu trei companii pentru o platformă dezvoltată de la 0, am luat-o razna pe loc. Tarifele cerute pentru același proiect erau atât de diferite încât nici nu mai avea sens să le compari.

Ca să-ți faci o idee despre ce zic:

  • una dintre oferte era aproape în buget, ceea ce ne umplea de speranță
  • una dintre oferte era la jumătatea bugetului, ceea ce punea alte probleme…
  • una dinte oferte era de 6 ori mai mare decât bugetul estimat de noi inițial, ceea ce te poate face să te gândești că n-ai înțeles deloc ce urmează să faci 😂

Și încă mai există acum în jurul nostru agenții care cred că pot face o platformă de rezervări online după chipul și asemănarea lor cu câteva mii de euro…

Răspunsul este simplu: Nu se poate. Nu ai cum. Câteva mii de euro e, de fapt, doar partea de QA a testării platformei pe care ai dezvoltat-o. O platformă făcută de o echipă serioasă, cu experiență în turism, pe principii ok UX și UI, ajunge la sume care e posibil să nu aibă sens pentru compania ta.

IMPLICARE
Șansele să nimerești o echipă de dezvoltare cu suficient de multă experiență în zona de travel sunt foarte mici. Astfel că, pe toată perioada dezvoltării vei avea nevoie de cel puțin o persoană în compania ta care să supervizeze acea dezvoltare. Persoana trebuie să fie specialistă în marketing, cu experiență în online și cu skill-uri de coordonare a unei echipe externe. În plus, mai trebuie să fie și bun negociator, să transforme acel „nu se poate” în „hai că vedem”.

Și, până la urmă, de ce o faci?

De foarte multe ori, argumentele care stau la baza deciziei de a începe o dezvoltare proprie nu sunt argumente de business. Nu au rațiuni comerciale sau de marketing ci mai degrabă vor să reflecte niște dorințe personale. Din păcate, e un drum foarte greu pe care o iei și care poate sfârși prin a-ți frustra echipa de marketing…

De ce SaaS e o decizie mai bună?

Uneori argumentele sunt atât de simple că nu știi de ce încă mai sunt dezbătute:

  • soluția e deja testată, validată și îmbunătățită de alte agenții de turism de-a lungul timpului
  • costurile sunt mult mai mici. un SaaS ajunge puțin peste cât te-ar costa doar serverul platformei dezvoltată de tine
  • timpul până la live foarte mic. o implementare SaaS e live în câteva săptămâni. o dezvoltare în câteva luni (între 9 și 12)
  • suportul specializat al echipei din spatele platformei
  • și multe altele

De ce să dezvolți o platformă proprie?

Argumentele trebuie să fie doar de business și să se integreze în planurile largi de dezvoltare. Contează să dezvolți platforma și să ai o viziune cu privire la unde o vezi în intervale de timp clare în viitor (ce faci în primii 2 ani, ce faci în următorii 2 și tot așa). Platforma de vânzare devine doar partea care se vede dintr-un ansamblu tehnic pe care ți-l creezi în spate ca turoperator pentru a-ți eficientiza munca.

Dar toate astea costă și costă mult.

SaaS e pentru agențiile mici
Am auzit chestia asta la un moment dat și mi s-a părut greșită. Mi-am dat seama că știu câteva agenții foarte mari, foarte cunoscute pe piața românească care au ales să folosească un SaaS.

EXIMTUR și BiBi Vacanța vând vacanțe online folosind TravelFuse.
Iar dacă niște jucători cu experiență iau decizia să folosească un SaaS, pentru tine de ce nu ar fi potrivit?